Tutorial 6
Frøperspektiv og fugleperspektiv
I denne øvelse skal vi se hvilke virkninger det har, hvis man
ikke, som det ofte er tilfældet, benytter lodret billedplan, men
derimod tilter det lidt. Dette svarer til, at synsretningen ikke
er vandret.
- Da du installerede Perspective Modeler på din computer blev der samtidigt installeret en mappe med navnet Samples. Find den og åben filen high_rise.pmp i Perspective Modeler.
- Som du kan se er synsretningen vandret,
da Z-komponenten for Viewing Direction i Edit Perspective
dialog boksen er 0. Der er altsa lodret billedplan.
Som du kan se betyder det, at lodrette linjer afbildes lodret!
- Klik på knappen med øjet i værktøjslinjen og sæt Eyepoint
til (X,Y,Z) = (20;24;1,5) og Viewing Direction til (X,Y,Z)
= (-2;-1,5;0,65). Da Z-koordinaten for synsretningen er forskellig
fra 0 er billedplanen nu tiltet: Observatøren kigger opad imod
højhuset. Resultatet er, at lodrette linjer nu ikke afbildes
lodrette. Derimod ser du, at de lodrette linjer konvergerer
opefter. Man taler om styrtende linjer og perspektivet
kaldes for frøperspektiv, fordi der "kigges opad".
Da
vi ændrede synsretningen og dermed indirekte ændrede på billedplanen,så er de lodrette
linjer nu blevet til dybdelinjer, som altså har et forsvindingspunkt. Da de lodrette linjer er parallelle har de endvidere samme forsvindingspunkt!
Du kan prøve i Object Manager'en at ekspandere højhus-objektet og
markere Omrids og efterfølgende trykke på F5 for at få
tegnet linjer til forsvindingspunkterne. Da hele den omgivende
kasse er markeret vil du også få tegnet linjer til forsvindingspunkterne
for de øvrige linjer i kassen!
- Gem filen under navnet high_rise_frog.pmp
- Klik på knappen med øjet i værktøjslinjen og sæt Eyepoint
til (X,Y,Z) = (20;24;60) og Viewing Direction til (X,Y,Z)
= (-2;-1,5;-1,5). Observatøren har altså bevæget sig højt op og
kigger ned på højhuset. Derfor betegnes perspektivet fugleperspektiv.
Du kan se, at de lodrette linjer nu konvergerer nedefter...
- Gem filen under navnet high_rise_bird.pmp
- Til sidst skal vi se, hvordan man kan betragte en genstand
lodret oppefra. Klik på knappen med øjet i værktøjslinjen og
sæt Eyepoint til (X,Y,Z) = (-37;-16;100) og Viewing
Direction til (X,Y,Z) = (0;0;-1). Husk desuden, at du i dette
tilfælde ikke kan anvende default View-Up vektoren. Da
billedplanen er vandret må du fortælle hvad, som er "lodret
i billedet". Du kan passende vælge (X,Y,Z) = (1;0;0):
- Gem filen under navnet high_rise_top.pmp
- Når man skal søge at betragte højhuset fra forskellige vinkler og positioner kan det være hensigtsmæssigt at benytte piletasterne. Piletasterne kan både bruges til at flytte øjepunktet og ændre kameraets orientering. Se nærmere om piletasternes funktion under menuen Tutorials. Prøv det lidt af!
NB! Vi har i hele denne øvelse benyttet default distanceforhold
på 2:1 selv om det normalt anbefales at benytte mindst 3:1, for
at få et mere naturligt udseende billede, selvom de perspektiviske
love er fuldt opfyldt ovenfor! Hvis du vælger distanceforhold
3:1 må du gå længere væk fra højhuset for at kunne se hele bygningen! Undertiden, for eksempel i tegneserier, anvender man dog stor synsvinkel for at få en mere dramatisk effekt!
|