Tutorial 1

Interaktivitet i Perspective Modeler

Lad os starte introduktionen af Perspektiv Programmet Perspective Modeler ved at foretage en lille rundtur i programmet. Tastaturgenveje til menupunkter står anført i parentes.

  1. Åben programmet og maksimer vinduet. Du vil se fire felter, hvoraf de tre er ortogonal projektioner. Top er scenen projiceret ved i et vandret plan - løst sagt situationen set oppefra. Front og Left er scenen projiceret i to forskellige lodrette planer. Nederst til højre finder du Perspective, hvilket er det perspektiviske billede.
     
  2. Vælg Pick Tool og klik på feltet Top, hvorved du kan se, at der dannes et rødt rektangel omkring feltet. Det betyder, at feltet er aktiveret, dvs. at du nu kan arbejde i det.
     
  3. Klik nu et sted i nærheden af huset, og bemærk, at huset ændrer farve fra blåt til rødt. Det betyder, at hele huset som objekt nu er markeret!
     
  4. Vælg Pick Tool i værktøjslinjen. Mens du holder Shift-tasten og venstre musetast nede skal du nu trække huset lidt ned mod venstre, som vist på figuren nedenfor. Bemærk, at når du holder Shift-tasten nede vil huset bevæge sig i ryk svarende til maskevidden i gitteret! I feltet Perspective kan du se, at huset er rykket lidt tilbage.

     

    NB! Du kan også bruge piletasterne til at flytte objekter. Se under menuen Tutorials.
     
  5. Bemærk, at der i de tre felter med ortogonalprojektioner er en lille synspil med henholdsvis en lille rød firkant i den ene ende og en lidt større rød firkant i den anden ende. Vi vil prøve at kigge på huset fra en lidt lavere højde. Aktivér feltet Top ved at klikke på det, så der dannes en rød ramme om det.
     
  6. Bevæg musen op mod den lidt større røde firkant på synspilen, repræsenterende Øjepunktet, så cursoren omdannes til en kraftig pil med et kors. Nu skal du trække i øjepunktet, mens du holder den venstre musetast nede. Bemærk, at pilen parallelforskydes! Bevæg pilen lidt nedad og lidt tættere på huset. Hvis du tillige holder Shift-tasten nede under bevægelsen vil øjepunktet holde sig til gitteret! Du kan også bruge piletasterne til dette. Se under menuen Tutorials.



     
  7. Aktivér feltet Left ved at klikke på det, så der dannes en rød ramme om det. Træk derefter i øjepunktet på synspilen, så øjepunktet kommer lidt ned under taghøjde:



     
  8. Efter punkt 6 vil du se, at synspilen peger lidt nedad. Du skal nu justere synsretningen ved at trække i det den lille røde firkant på synspilen, således at pilen peger mere ind imod huset, nogenlunde som på figuren nedenfor.



     
  9. Hvis du finder det nødvendigt, kan du også justere øjepunktet og synsretning i feltet Front, så det perspektiviske billede ser pænt ud, nogenlunde som herunder. Bemærk, at når du ændrer på øjepunkt og synsretningen i et felt, så kan det naturligvis influere på synspilen i andre felter!



     
  10. Du kan få en stor udgave af feltet at se ved at højreklikke på feltet. Prøv det! Når du igen højreklikker på feltet vender du tilbage til normal visning. Via menuen View > Zoom In (F2) kan man endvidere zoome yderligere ind på en del at et vindue ved at trække et rektangel ud, og man kan zoome ud igen med View > Zoom Out (F3). Bemærk, at den grønne vandrette linje er horisontlinjen, dvs. linjen hvori dent vandrette plan "forsvinder i det uendeligt fjerne.
     
  11. Aktivér feltet Top. Klik nu gentagne gange på tagryggen af huset, mens du holder CTRL-tasten nede, indtil kun tagryggen er markeret med rødt.



    Det der er sket er, at første gang du klikker på tagryggen vil det største objekt, som indeholder tagryggen, blive markeret, dvs. hele huset. Hvis du fortsætter med at klikke, mens CTRL-tasten holdes nede, vil det næststørste delobjekt, som indeholder tagryggen blive markeret etc. ... indtil kun tagryggen selv er markeret. Ovre til højre kan du se Object Manager'en, som er en træstruktur med alle objekterne. Her kan du se, hvorledes hus-objektet er delt op i delobjekter: Bottom, End1, etc. Du kan også se, at tagryggen Roofridge er markeret.



    Prøv eventuelt at markere andre delobjekter i træet og se på de forskellige felter, hvad der er markeret!

  12. Marker igen tagryggen, hvis den ikke allerede er markeret, og klik på Delete-tasten. Du vil se, at tagryggen simpelthen er fjernet i alle felter.



    Tryk på Undo Delete knappen i værktøjslinjen, da vi egentligt ikke ønsker at fjerne tagryggen.
     
  13. Marker påny hele huset i feltet Top ved at klikke et sted på huset. Anvend herefter Object > Duplicate (eller CTRL+D). Du har nu fået skabt en tro kopi af huset oveni det gamle. Træk det øverste nye tilside, så du kan se resultatet i perspektiv-vinduet.



    Klik på Delete-tasten, mens det nye hus er markeret, da vi ikke ønsker et ekstra hus!
     
  14. Gem dit perspektiv projekt med alle indstillinger i en fil via File > Save As... med navnet tut1.pmp. Så kan du senere finde den frem igen! Perspective Modeler bruger extension pmp (Perspective Modeler Project).
     
  15. Til slut vil vi prøve at udskrive figuren på papir. Hertil er det hensigtmæssigt først at se på et Print Preview via File > Print Preview... .Måske viser Windows en Indstil Printer dialogboks. Her kan du blandt andet bestemme, hvordan papiret skal vende. Lad os sige Stående. Klik på OK. Nu kommer du ind i en Print Preview dialogboks: I View dropdown-listen vælger du Perspective for at få det perspektiviske billede printet (Du kan også få de tre andre felter printet ud!). Hvis Fit View To Page ikke er afmærket kan det være at hele tegningen ikke kan være der. Det er tilfældet her; du kan i den inderste ramme se, hvad der vil blive printet ud!



    Men måske gør det ikke noget for dig, at tegningen ikke kommer ud i rigtige mål og så kan du bare vælge at afmærke feltet Fit View To Page, hvorved figuren vil blive skaleret, så den kan være på papiret.



    Du kan vælge at fjerne afmærkningerne i felterne Add Frame og Show Grid, hvis du ikke vil have tegnet en ramme om tegningen eller ikke ønsker at få gitteret vist. I øvrigt: Hvis du ikke var tilfreds med farven og/eller tykkelserne på de forskellige linjer i figuren, så kunne du have ændret disse via View > Scene Properties før dette punkt 15!

 

Bemærkning

Hvis du er i besiddelse af en af de senere versioner af tegneprogrammet CorelDRAW, så kan du eksportere tegningen til dette program via File > Export to CorelDRAW....En anden mulighed er at eksportere til emf-format (Enhanced Meta File) via File > Export....

 

 


 Til ToppenOversigt | Download | Matematiksider