Tutorial 2
Om at lave et nyt objekt og gruppere
I denne øvelse skal vi lave et nyt objekt fra grunden (en pyramide)
og se, hvordan man med fordel kan gruppere objekter. Tastaturgenveje til menupunkterne står anført i parentes. Pyramiden
skal have grundflade som en kvadrat med sidelængde 10 m og en højde
på 10 m. Toppunktet skal ligge lodret over centrum af grundfladen.
- Aktiver feltet Top og marker huset og slet det med
Delete-tasten.
- Vi starter med at lave grundfladen. Klik på Rectangle
Tool på værktøjslinjen og træk et rektangel ud af størrelsen
ca. 10 gange 10 felter (hver felt svarer til 1 meter) - hold
venstre musetast nede mens du trækker rektanglet ud. Det er
ikke væsentligt at du ikke kan gøre det nøjagtigt!
- Vi skal have rettet dit rektangel til, så det bliver et
kvadrat med sidelængde 10 meter og som er centreret i (0,0,0).
Dette kan gøres når rektanglet er markeret, fordi dataene for
objektet så vises i den grå bjælke forneden.
Du
skal ændre X og Y i Size til 10. Endvidere skal du fortælle,
at objektets centrum skal være (0,0,0) ved at ændre X,
Y og Z i Position til 0. NB! Husk, at hver gang du skriver
et nyt tal i et felt ændres det først, når du trykker på Return-tasten eller klikker på Apply!!! Nu skulle dine data gerne se således ud:
NB! I stedet for punkt 3 og 4 kunne du også have valgt at trække et præcist rektangel ud fra starten ved at gøre brug af Snap-To-Grid funktionen, som aktiveres ved at man holder Ctrl-tasten neden samtidigt med, at man trækker rektanglet ud ...
- Klik på Line Tool i værktøjslinjen og træk en linje
ud i feltet Top - hold venstre musetast nede mens du
trækker en linje ud. Det er ikke væsentligt hvordan linjen ser
ud!
- Vi skal nu have rettet linjen til. Mens linjen er markeret
kan du se koordinaterne til linjens endepunkter i den grå bjælke forneden. Du skal ændre tallene, så der kommer til
at stå:
- Under punkt 5 fik du tegnet en af de fire skrå kanter gående
op til pyramidens toppunkt i (0,0,10). Vi skal have lavet de
tre øvrige. Her kan du spare tid ved at kopiere den du lige
har lavet via Object > Duplicate (Ctrl+D), og
så samtidigt ændre Point 1 for linjerne til henholdsvis
(-5,5,0), (5,-5,0) og (5,5,0) og bevare Point 2 værdierne.
Herefter skulle du gerne have følgende felter:
- Klik på Pick Tool i værktøjslinjen. Klik nu på hver
af de fire linjer samt kvadratet et efter et, mens du holder
SHIFT-tasten nede. Derved vil du have markeret alle objekter
på en gang.Dette kan også gøres i Object manager'en ovre til højre. Her er objekterne ordnet i en træstruktur. Vælg Object > Group (Ctrl+G) for at gruppere
de fem objekter til ét objekt. Du kan registrere virkningen ovre
i Object Manageren, hvor der er dannet en Group of 5 objects.
Klik på plusset og se, at de fire linjer og kvadratet nu er
delobjekter i det store objekt. Du kan i øvrigt fjerne grupperingen
igen ved at markere objektet og vælge Object > Ungroup
(Ctrl+U), men det vil vi ikke gøre her. Hvis du klikker
to gange på Navnet " Group of 5 objects" kan du komme
til at give det et nyt navn. Kald det " Pyramide" :
- Da vi nu har grupperet objektet kan vi justere det som et
objekt. Det kan være en fordel i det følgende at have linealer
at se på, så vælg View > Rulers (Ctrl+R). Når
du ikke længere ønsker at se på dem kan du gentage Ctrl+R, hvorefter
de vil blive fjernet.
- Pyramiden er lidt høj i det, så vi ændrer Size fra
10 til 8 i Z-retningen. Husk at værdierne først ændres, når
du klikker på Return-tasten!
- Som du kan se på figuren svæver vores pyramide nu, idet
bunden af pyramiden er i niveauet 1 meter, som det kan ses på
linealen i feltet Left. Dette skyldes, at Position
jo angiver centrum for objektet og det blev jo ikke ændret
under punkt 10. Derfor må vi flytte pyramidens centrum nedad,
så Z bliver 4 i stedet for 5. Gør det!
NB! I dette punkt kan du dog også anvende musen ved at holde Shift-tasten nede, mens du trækker pyramiden et felt nedad eller du kunne bruge pile-tasten, mens pyramiden er markeret og feltet Left er aktiveret!
- Nu vil vi prøve at flytte pyramiden 4 meter i Y-aksens retning.
Det kan passende gøres relativt ved at trykke på Rel
knappen og indtaste værdien 4 udfor Y i Move og
trykke på Return-tasten. Eller du kunne have anvendt pile-tasterne ...
- Vi vil nu rotere pyramiden med 70 grader omkring Z-aksen.
Sørg for at gå tilbage til absolut tilstand ved a klikke
på Rel igen, så knappen ikke er trykket ned! Indtast
70 udfor Z i Rotate feltet. Felterne skulle nu gerne
se således ud:
- Slut af med at gemme filen under navnet tut2.pmp.
|