Oversigt
  Begreber
  Tutorials
  Download
  Kontakt
  Matematiksider

 

Tutorial 2

Om at lave et nyt objekt og gruppere

I denne øvelse skal vi lave et nyt objekt fra grunden (en pyramide) og se, hvordan man med fordel kan gruppere objekter. Tastaturgenveje til menupunkterne står anført i parentes. Pyramiden skal have grundflade som en kvadrat med sidelængde 10 m og en højde på 10 m. Toppunktet skal ligge lodret over centrum af grundfladen.

  1. Aktiver feltet Top og marker huset og slet det med Delete-tasten.
     
  2. Vi starter med at lave grundfladen. Klik på Rectangle Tool på værktøjslinjen og træk et rektangel ud af størrelsen ca. 10 gange 10 felter (hver felt svarer til 1 meter) - hold venstre musetast nede mens du trækker rektanglet ud. Det er ikke væsentligt at du ikke kan gøre det nøjagtigt!
     
  3. Vi skal have rettet dit rektangel til, så det bliver et kvadrat med sidelængde 10 meter og som er centreret i (0,0,0). Dette kan gøres når rektanglet er markeret, fordi dataene for objektet så vises i den grå bjælke forneden.



    Du skal ændre X og Y i Size til 10. Endvidere skal du fortælle, at objektets centrum skal være (0,0,0) ved at ændre X, Y og Z i Position til 0. NB! Husk, at hver gang du skriver et nyt tal i et felt ændres det først, når du trykker på Return-tasten eller klikker på Apply!!! Nu skulle dine data gerne se således ud:

     

    NB! I stedet for punkt 3 og 4 kunne du også have valgt at trække et præcist rektangel ud fra starten ved at gøre brug af Snap-To-Grid funktionen, som aktiveres ved at man holder Ctrl-tasten neden samtidigt med, at man trækker rektanglet ud ...
     
  4. Klik på Line Tool i værktøjslinjen og træk en linje ud i feltet Top - hold venstre musetast nede mens du trækker en linje ud. Det er ikke væsentligt hvordan linjen ser ud!
     
  5. Vi skal nu have rettet linjen til. Mens linjen er markeret kan du se koordinaterne til linjens endepunkter i den grå bjælke forneden. Du skal ændre tallene, så der kommer til at stå:



  6. Under punkt 5 fik du tegnet en af de fire skrå kanter gående op til pyramidens toppunkt i (0,0,10). Vi skal have lavet de tre øvrige. Her kan du spare tid ved at kopiere den du lige har lavet via Object > Duplicate (Ctrl+D), og så samtidigt ændre Point 1 for linjerne til henholdsvis (-5,5,0), (5,-5,0) og (5,5,0) og bevare Point 2 værdierne. Herefter skulle du gerne have følgende felter:





     
  7. Klik på Pick Tool i værktøjslinjen. Klik nu på hver af de fire linjer samt kvadratet et efter et, mens du holder SHIFT-tasten nede. Derved vil du have markeret alle objekter på en gang.Dette kan også gøres i Object manager'en ovre til højre. Her er objekterne ordnet i en træstruktur. Vælg Object > Group (Ctrl+G) for at gruppere de fem objekter til ét objekt. Du kan registrere virkningen ovre i Object Manageren, hvor der er dannet en Group of 5 objects. Klik på plusset og se, at de fire linjer og kvadratet nu er delobjekter i det store objekt. Du kan i øvrigt fjerne grupperingen igen ved at markere objektet og vælge Object > Ungroup (Ctrl+U), men det vil vi ikke gøre her. Hvis du klikker to gange på Navnet " Group of 5 objects" kan du komme til at give det et nyt navn. Kald det " Pyramide" :



  8. Da vi nu har grupperet objektet kan vi justere det som et objekt. Det kan være en fordel i det følgende at have linealer at se på, så vælg View > Rulers (Ctrl+R). Når du ikke længere ønsker at se på dem kan du gentage Ctrl+R, hvorefter de vil blive fjernet.
     
  9. Pyramiden er lidt høj i det, så vi ændrer Size fra 10 til 8 i Z-retningen. Husk at værdierne først ændres, når du klikker på Return-tasten!


     
  10. Som du kan se på figuren svæver vores pyramide nu, idet bunden af pyramiden er i niveauet 1 meter, som det kan ses på linealen i feltet Left. Dette skyldes, at Position jo angiver centrum for objektet og det blev jo ikke ændret under punkt 10. Derfor må vi flytte pyramidens centrum nedad, så Z bliver 4 i stedet for 5. Gør det!

    NB! I dette punkt kan du dog også anvende musen ved at holde Shift-tasten nede, mens du trækker pyramiden et felt nedad eller du kunne bruge pile-tasten, mens pyramiden er markeret og feltet Left er aktiveret!

  11. Nu vil vi prøve at flytte pyramiden 4 meter i Y-aksens retning. Det kan passende gøres relativt ved at trykke på Rel knappen og indtaste værdien 4 udfor Y i Move og trykke på Return-tasten.  Eller  du  kunne  have  anvendt  pile-tasterne  ...
     
  12. Vi vil nu rotere pyramiden med 70 grader omkring Z-aksen. Sørg for at gå tilbage til absolut tilstand ved a klikke på Rel igen, så knappen ikke er trykket ned! Indtast 70 udfor Z i Rotate feltet. Felterne skulle nu gerne se således ud:




     
  13. Slut af med at gemme filen under navnet tut2.pmp. 
 

 


  Til ToppenOversigt | Download | Matematiksider